Home » Mantra's

Wat zijn Mantra’s?

Mantra stamt als woord af van de Sanskrietwoorden Manasah (geest) en Tra (bevrijding van de geest). Je zou kunnen zeggen dat dit soms een gedicht is, maar het kan ook een zin zijn of een enkel woord.

Je zingt Mantra’s om je gedachten opzij te zetten. Je focust je eigenlijk op iets groters dan jezelf, zodat je meer rust kunt krijgen in het dagelijkse leven.

Een Mantra houdt dus eigenlijk je gedachten bezig, zodat je je geen zorgen meer kunt maken over de dingen waar je normaalgesproken over piekert. Lekker toch ;-)?

Maar hoe doe je dat dan?

Hoe voer je een Mantra uit?

Mantra’s kunnen worden gebruikt als meditatie. Het is hierbij eigenlijk de bedoeling dat je je op de mantra focust, in plaats van af te dwalen in je eigen gedachten.

Een simpel voorbeeld zou kunnen zijn dat je in een comfortabele zithouding zit en de Mantra voor een aantal minuten blijft herhalen. Focus je hierbij op de Mantra.

Effecten van Mantra’s

Mantra’s kunnen er doormiddel van klanken en trillingen voor zorgen dat je meer stilte en vrijheid krijgt in de geest.

Daarbij schijnen de trillingen die de Mantra’s met zich mee brengen erg positief te werken voor de hersenen. Er wordt ook wel gezegd dat Mantra’s zingen zuiverend zouden werken.

Voor zover ik weet is dit dus niet bewezen. Maar ja, je hoeft dus niet altijd te weten waarom iets zo is om de positieve effecten van Mantra’s te ervaren.

Je hoeft het dus niet te geloven, maar je kunt het wel een keer proberen. 

Mantra’s om je Chakra’s te openen

Er zijn Mantra’s die ervoor kunnen zorgen dat diverse Chakra’s geopend kunnen worden. Je activeert de Chakra’s, zodat de energie goed door je lichaam kan stromen.

Deze Mantra’s worden ook wel de Bija Mantra’s genoemd. Bija betekent ‘zaadje’ in het Sanskriet en staat voor de diverse zaadlettergrepen in de Mantra’s.

Denk bij de Bija Mantra aan de diverse klanken:

1.Wortel- of stuitchakra: mantra LAM.

2. Sacraal Chakra: mantra VAM.

3. Navel Chakra (solar plexus): mantra RAM.

4. Hart Chakra: mantra YAM.

5. Keelchakra: mantra HAM.

6. Voorhoofdchakra (derde oog): mantra OM.

7. Kruinchakra: mantra OM.

Wel is het de bedoeling dat je deze mantra’s nooit onafhankelijk van elkaar zingt of uitspreekt. Je weet nooit precies welk Chakra al open staat of juist meer aandacht nodig heeft. Door alle Bija Mantra’s achter elkaar te zingen/zeggen, kun je daarmee deze problemen voorkomen.

Daarbij is het van groot belang om deze Bija Mantra’s eerst onder begeleiding uit te voeren. Op deze manier richt je je op de juiste Mantra en op de juiste plek in het lichaam.

Zo kun je de positieve effecten optimaal ervaren. Doe je het verkeerd, dan kan de uitwerking ook wel eens heel vervelend zijn.

Kan ik zelf Mantra’s maken?

Er zijn diverse bronnen die aangeven dat je gemakkelijk zelf een Mantra kan maken. Op het gebied van de diverse trillingen en klanken deel ik deze mening niet.

De Mantra’s uit het Sanskriet zijn er zo op gemaakt dat diverse klanken en trillingen in een Mantra verweven zitten. Deze klanken vormen woorden. En deze zijn zorgvuldig met elkaar verbonden. Hoe deze Mantra precies is opgebouwd is heel lastig te zeggen.

Als je dus het optimale effect uit een Mantra wilt halen, kan ik je zeker aanraden om een originele Mantra te kiezen.

Daarbij zou ik vooral in het begin Mantra’s zingen met iemand die er verstand van heeft. Op deze manier kun je aan de uitspraak en de uitwerking werken.

Een goed begin is het halve werk.

Iets wat je wel kunt doen is een affirmatie ‘promoveren’ tot een Mantra. Herhaal bijvoorbeeld de zin ‘Ik doe alleen maar dingen waar ik gelukkig van word’ steeds tijdens het mediteren.

Dit hoeft natuurlijk niet precies deze zin te zijn, je kunt dit zelf bedenken. Zorg er wel voor dat ze nooit ontkennend zijn zoals ‘Ik zal nooit meer lui zijn’. Vorm dit bijvoorbeeld om tot ‘Elke dag beweeg ik voldoende’.

Mijn ervaring met Mantra’s

In het begin vond ik het zelf ook heel onwennig om te beginnen met Mantra’s zingen. Waarom zou ik die moeilijke zinnen zingen, als ik ook een lekker top 40 nummer aan kan zetten?

Toch ben ik het gewoon gaan proberen. Want daar sta ik zeker voor open. En al snel bleek dat het zingen van een Mantra mij veel rust gaf.

Ik was een persoon die muzikaal ingesteld was en heel veel stress met zich meedroeg. Tijdens het mediteren ervaarde ik dat ik het heel lastig vond als het stil was. Een Mantra geeft mij de mogelijkheid om me gemakkelijker op klanken te concentreren.

Mantra So Hum

Als je graag zou willen beginnen met het beoefenen van een Mantra, dan kan ik je zeker aanraden om te beginnen met de mantra So Hum.

Het voordeel van deze mantra is namelijk dat je jezelf niet zo zeer hoeft te laten horen. Je stelt je de klanken voor, terwijl je een ademhalingsoefening doet.

Deze oefening is een meditatie, die ervoor kan zorgen dat je je hoofd leeg maakt en fris aan de dag kunt beginnen of lekker kunt slapen.

Deze voer je als volgt uit:

  1. Kom in een comfortabele zithouding.
  2. Sluit de ogen.
  3. Als je inademt door de neus stel je je de Mantra ‘So’ voor.
  4. Als je uitademt door de neus stel je je de Mantra ‘Hum’ voor.
  5. Herhaal deze mantra terwijl je je inademend de lucht naar de beneden langs de ruggengraat stuurt en uitademend weer naar boven langs de ruggengraat.

De klanken ‘So’ en ‘Hum’ hebben een rustgevende werking en zorgen ervoor dat je je tijdens het mediteren ergens op kunt focussen. Je gedachten hebben iets te doen, waardoor ze minder snel afdwalen.